De feestmaand december zit er alweer een tijdje op. Januari heeft zijn intrede gedaan en je achtergelaten met niets dan een extra vetlaagje en afvalstoffen die zich in je lichaam hebben opgehoopt van al dat overmatige snacken en eten. Misschien heb je inmiddels je huid gereinigd en gevoed met Karama. Nu is het tijd voor een schoonmaakbeurt van binnen! So come on and Detox yourself!

Je lichaam: detox-kuur

De verzorging van louter de buitenkant van je huid, is niet genoeg. Ook van binnen kunnen afvalstoffen zich ophopen, waardoor ook je huid zijn frisse uiterlijk verliest. Daarnaast zorgt slechte en vette voeding voor ophoping van vet in de cellen: cellulitis (ook bekend als sinaasappelhuid). Als start van het nieuwe jaar of als voorjaarskuur, kan het goed zijn om je lichaam te ontgiften.

Tip 1: Groente en fruit sap kuur

De klassieke detox met fruit en groentes duurt een week, maximaal tien dagen. Dat betekent dat je deze week alleen fruit, groente, kruidenthee en (warm)water eet en drinkt. Een hele opgave, maar een erg gezonde manier om je darmen te reinigen en spijsverteringskanaal tot rust te laten komen. Je krijgt veel vitaminen en mineralen binnen en hebt nog voldoende energie om de dag door te komen. Zorg dat je voor de start al een paar dagen lichter eet. Bouw na de kuur je dieet weer langzaam op, zodat je lichaam/darmen kunnen wennen. Dus eerst wat yoghurt, gevulde soep, granen etc. voor je weer hele (vette) maaltijden tot je neemt.

Welke fruitsoorten?

Goed nieuws: je kan met de blender en sapcentrifuge alle soorten fruit met elkaar mixen. Kijk uit dat je niet teveel citrusvruchten eet/ drinkt, dat werkt nogal heftig op de lever. Gebruik het liefst fruit van biologische afkomst. Wil je iets meer energie en dikte, voeg dan een banaan toe of wat lijnzaad of havervlokken. Kant en klare sappen mogen, maar het liefst biologisch en zonder suiker en toegevoegde conserveringsmiddelen.

Welke groentes?

Niet alle groentes/ groentesappen zijn ideaal om te gebruiken. Vooral worteltjes, andijvie, spinazie, tomaten, komkommer, bietjes en selderij zijn lekker, makkelijk en geschikt. Uiteraard mag je ook verse kruiden zoals, basilicum, tijm, munt en brandnetel toevoegen voor wat extra smaak en spice. Dus wees creatief en ga aan de slag!

Tip 2: Ahornsiroop en citroensap

Celebrities als Beyonce gingen je al voor met deze kuur. Deze is stukken ‘strikter’ dan de groente en fruitsap kuur, aangezien je alleen een mix van water, citroensap, ahornsiroop en cayennepeper drinkt en dat 10 dagen lang. Nadeel is dat je vrij weinig vitaminen en mineralen binnen krijgt, maar hij reinigt weer stukken grondiger dan de groente en fruit variant.

Het recept

Zorg dat je in de drie dagen voordat je begint geleidelijk aan minder gaat eten (liefst vegetarisch) en veel drinkt. Vervolgens volg je tien dagen lang dit recept. Voor een dag (2 liter mix) heb je het volgende nodig:

  • 20 eetlepels Ahornsiroop (te koop bij de natuurwinkel)
  • 20 eetlepels vers citroen- of limoensap (liefst biologisch)
  • Een flinke theelepel cayennepeper
  • Twee liter bronwater (zonder koolzuur)

Daarnaast drink je nog een liter ander vocht; water of kruidenthee is toegestaan. Het is raadzaam om ’s ochtends vlak na het opstaan een glas water met een theelepel Groene Poeder (van Madal Bal) in te nemen en dit voor het slapengaan te herhalen. Dit is een natuurlijk laxeermiddel, dat er voor zorgt dat je darmen goed schoon raken.

Opbouwdagen

Na de tien dagen van afzien, is het niet de bedoeling dat je direct een hele maaltijd naar binnen werkt. Je hebt ook drie opbouwdagen nodig, waarin je op dag een twee sinaasappelen mag eten. Op dag twee wat rauwkost, bouillon/soep, sinaasappels. En op dag drie begint met licht eten.